AJURWEDA - BHAISZADŹJA

Ajurweda (Ayurveda) jest starożytnym indoeuropejskim systemem duchowej medycyny naturalnej objawionym przez starożytnych mędrców i aniołów takich jak Indra Dewa, Bhaiszadźja Guru, Waidja Śiwa, Parwati Dewi, Aświnau Dewa, Nandi Dewa, Rudra Bheszadźja czy Dhanwantari Dewa. Szczególnie przekazy medycyny receptualnej opartej na ziołach i minerałach pochodzące od Indradewa stanowią popularny fundament medycyny naturalnej Greków, Słowian (Polaków), Hindusów, Drawidów, Khmerów, Jawajczyków, Birmańczyków, Filipińczyków i innych Indoeuropejczyków. Indyjski Ryszi Suśruta był wielkim uzdrowicielem i w swoich licznych podróżach nauczał między innymi w Grecji, gdzie był szerzej znany jako Hipokrates, ojciec medycyny europejskiej opartej o ziołolecznictwo i krystaloterapię, dietetykę (jarstwo, zdrowe odżywianie), masaże, wodolecznictwo, bioenergoterapię i medytację, które to dziedziny leczenia powinien biegle znać każdy szanujący się lekarz czyli uzdrowiciel. Bhaiszadźja (Uzdrawianie) jest starożytnym, autentycznym sposobem kształcenia Duchowych Uzdrowicieli w kulturze indoeuropejskiej jaki został ustanowiony przez pradawnych mędrców. Bhaiszadźja (Bhaishajya) czyli Uzdrowiciel niesie ofiarną pomoc wszystkim istotom chorym, cierpiącym ból, nieszczęście i umierającym. Uzdrawiająca energia życia (Prańa) może dotrzeć jako promienie Słońca Życia do wszystkich potrzebujących istot, widzialnych i niewidzialnych, które tylko o to poproszą. Tradycyjnie, cała Ścieżka Duchowego Uzdrawiania (Bhaishajya Marga) praktykowana przez adeptów linii Himalaya (Parwata), podzielona jest na siedem podstawowych uczniowskich poziomów czy stopni wtajemniczenia (klas nauczania). W swej istocie każda poważna grupa jogi czy kultury duchowej Wschodu ma, a przynajmniej powinna mieć w swoich programach zapoznanie przynajmniej z podstawami Medycyny Ajurwedy. Wprowadzenie w każdy kolejny poziom odbywa się poprzez uroczystą Ceremonię Inicjacyjną będącą przekazem uzdrawiającej mocy Wielkiego Ducha Życia i błogosławieństwem Waidja Guru (Przewodnika Uzdrawiania). Pierwsze trzy poziomy obejmują wiedzę i praktykę podstawową z jaką musi być obeznany początkujący Ajurwedyjski Uzdrowiciel czy Terapeuta.


BHAISZADŹJA - Joga Uzdrawiania





Stopnie Wtajemniczenia

1° BHAI-SADHANA (Praktyka Uzdrawiania) - zawiera kilka podstawowych ćwiczeń samouzdrawiania i duchowego wspomagania wszystkich potrzebujących opartych o medytację światła (Dźjoti) i skupienie w świetle (Sakata), leczniczą inwokację dźwiękową (Mantram), głęboki oddech wazowy, leczniczą Mudrę (Nabhomudra), kulę światła w lotosie zbiornika korzeniowego, głęboką relaksację leczniczą (Jogoda) oraz modlitwę ochronną (Śaranama). Rozwija się także praktykę ze szmaragdowym, zielonkawo-błękitnym Promieniem Uzdrawiania w Ośrodku Klejnotów oraz oddychanie równoważące Kapha. Praktykuje się także medytację harmonizowania czterech żywiołów: ziemi, wody, wiatru i ognia w ośrodku korzeniowym. Pierwszy poziom rozwija także głębsze medytacje z samą energią żywiołu ziemi (Prthiwi), który umożliwia Uzdrowicielowi skuteczne aplikowanie terapii ziołowej, mineralnej, błotnej i krystalicznej czyli Indrabheszadźji. Podstawy Indrabheszadźji (dosłownie: Leczenie Siłowe) obejmującej kąpiele błotne (torfowe) oraz ziemne, leczenie kamieniami i kryształami oraz metalami (Prthiwibheszadźja), preparatami mineralnymi i ziołowymi w postaci stałej muszą zostać opanowane. Lecznicze działanie ogólneAnupanam (Nośników Leków) jak miód (Madhu), Mleko (tylko prosto od krowy), Ghii (masło klarowane), woda (Apa) oraz cukier trzcinowy (brązowy). Gandhabheszadźja (Aromaterapia) z pomocą zapachów leczniczych kadzideł oraz olejków aromatycznych i pachnących ziół to następna dziedzina podstawowej wiedzy i praktyki Duchowego Uzdrowiciela ajurwedyjskiego na pierwszym roku studiów. Pawanmuktasana - ćwiczenia leczniczej i korekcyjnej ajurwedyjskiej gimnastyki (nie mylić z Hathajogą) opartej o naciągania i przeciągania (streching) także są wymagane. Podstawy wiedzy diagnostycznej w oparciu o rozpoznawanie pięciu zapachów oraz zarys Tridośaaja (Kapha, Pitta i Wata). 

2° BHAI-ABHJASA (Usilna Praktyka Uzdrawiania) - obejmuje ćwiczenia Duchowego Uzdrowiciela jak głębsze wprowadzenie w praktykę Dharani, która jest wielkim ślubowaniem do pracy w charakterze Uzdrowiciela wszystkich czujących istot planety ziemi, praktykę medytacji z kulą światła w ośrodku Siedziby Jaźni, praktyki z energią żywiołu wody (rozwijającą uzdrowicieli), oddychanie równoważące Pitta oraz Bhaimudram czyli rytuał przesyłania uzdrawiającej mocy wszystkim potrzebującym i regularną praktykę (szczególnie grupową) w intencji wszystkich potrzebujących uleczenia. Duchowa praktyka Bhaiszadźjaguru Jogi z Aniołem Uzdrowienia dostępna jest za osobą, dodatkową inicjacją. Magnetyzowanie wody leczniczej przy pomocy Dharani jest niezbędną tradycyjną umiejętnością adepta tego poziomu. Waribheszadźja czyli użytkowanie wody (wari, apa) w uzdrawianiu poprzez kąpiele, obmywania i okłady, lewatywy, płukania nosa i gardła oraz regularne picie mineralnych wód leczniczych, a także wody różanej, miodowej, wody z lodu czy wody sandałowej wskazuje podstawowy ogólny kierunek studiów drugiego poziomu. Terapia gorącą wodą (wodą długo gotowaną), leczenie wodą magnetyzowaną z pomocą Dharani, a także Kwathas czyli wodne napary i odwary ziołowe oraz Sitakasaaja czyli maceraty ziołowe przyrządzane na zimno to także część nauki opartej o wodolecznictwo. Lewatywy i inne kuracje przeczyszczające przewód pokarmowy czyli Pajubheszadźję także jest dobrze opanować. Rasabheszadźja czyli terapia sześcioma smakami: słodkim, kwaśnym, słonym, ostrym, gorzkim i cierpkim (ściągającym) włącznie z leczniczym działaniem rozlicznych roślin przyprawowych powinna zostać opanowana. Kaamabheszadźja czyli praca psychologiczna nad przekształcaniem emocjonalnych negatywności także jest w wodnym duchu drugiego poziomu studiów.

3° BHAI-PRADZŃA (Uzdrawiająca Mądrość, Lecząca Wiedza) - obejmuje intensywną praktykęSamudgatamantra wraz z dynamiczną Mudrą Bhaiszadźjaguru, a także pełniejszą i pogłębioną wersję oddechu wazowego z Lazurytowym Promieniem Uzdrawiania i praktyki uzdrowicielskich Iśtamantramów. Podstawą praktyki duchowej Uzdrowiciela są teraz Pokłony z Mantrą 12 sylabową, którą stosuje się do intensywnego uzdrawiania potrzebujących. Dhaanwadhjaana będącą serią głębokich pokłonów oraz wizualizację postaci Doskonałego Uzdrowiciela, polegająca na głębokiej medytacji z siedmiobarwnym znakiem tęczy i napełnianiu barwami tęczy siedmiu naczyń lotosowych (Ćakram) także jest charakterystyczną cechą trzeciej lekcji Ajurwedy. Konieczna jest także medytacja z kulą światła w ośrodku trzecim zwanym Ogrodem Klejnotów oraz Wielkie Ślubowanie Uzdrowiciela aby poświęcić się pracy duchowego leczenia i niesienia pomocy cierpiącym oraz umierającym. Praktykuje się także oddychanie równoważące Wata oraz medytacje z energią żywiołu ognia (Wahni), a także rozwija terapie ogniowe czyli Agnibheszadźję. Inicjacja kieruje do studiów nad uzdrawiającymi właściwościami barw (kolorów) i kształtów czyli ku poznaniuRuupabheszadźji składającej się z Dhanwabheszadźji (leczenie 7 oraz 12 barwami tęczy) iJantrabheszadźji zawierającej pełną wiedzę o ajurwedyjskich znakach i symbolach leczących oraz ich układach (Mandale). Szczególnie terapia przy pomocy kolorów jest bardzo istotna i oprócz ostatecznie 12 kolorów tęczowych zawiera 2 kolory niewidzialne (Rahu i Ketu) oraz 2 rodzaje bieli, księżycową i słoneczną. Nauka przesyłania leczących, barwnych promieni oraz znaków poprzez oczy jest szczególnie ważna, gdyż jest podstawą otwarcia kanału transmisji duchowej energii poprzez wzrok. Manabheszadźja czyli nauka stosowania leczniczej myśli, autosugestii i afirmacji jest także ważnym kierunkiem studiów. Hranibheszadźja czyli stosowanie właściwego leczniczego i równoważącego odżywiania zbożowo-warzywnego oraz specjalne lecznicze diety oraz posty i głodówki na wodzie (a także suche) to inna ważna część programu tego poziomu studiów ajurwedyjskich. W ramach Hraniterapii Uzdrowiciel winien zapoznać dokładnie lecznicze właściwości zbóż oraz jarzyn (warzyw), a także owoców! Surjahheszadźja - leczenie energią słońca, kąpielami i nagrzewaniami słonecznymi także należy do trzeciego poziomu studiów związanych z rozwijaniem energii ogniowych. Podstawy sztuki egzorcyzmowania, wypędzania złych duchów (asurów, rakszasów i piśaćów), uwalniania od klątw i uroków czarno- magicznych także winny zostać opanowane, włącznie ze znajomością kolorów przyciągających demony i negatywności jak szarości, brunatności (burebrązy) i czernie. Terapia klejnotami, kamieniami szlachetnymi (Prthiwibheszadźja) powinna zostać opanowana do perfekcji, a także ogniowe i wodne sposoby oczyszczania aury z negatywnych energii. Wiedza pierwszych trzech poziomów obejmuje umiejętności podstawowe Uzdrowiciela Ajurwedy i osoba, która je opanuje może się ubiegać o stosowny Certyfikat terapeuty potwierdzający Podstawowe Umiejętności Uzdrowiciela (Bhaiszadźja Snataka). Starożytny Rytuał Uzdrawiania Rudrabheszadźja Krija może zostać przekazany za dodatkową inicjacją! 

Istnieją jeszcze wyższe stopnie Mocy Duchowego Uzdrawiania zwane stopniami realizacyjnymi i związane bardziej z osiąganiem Duchowego Urzeczywistnienia i Oświecenia Duchowego Lekarza. Starożytna Ajurwedyjska Medycyna Naturalna nie zawiera w swoim programie środków leczniczych wytwarzających negatywne uboczne skutki duchowe, takich jak silne narkotyki (alkohol) czy terapii z użyciem ekstrementów (mocz, kał) za wyjątkiem używania alkoholu zewnętrznie dla celów dezynfekcyjnych. Pewnym wyjątkiem jest także mocz krowi, którego używanie czasem się dopuszcza, ale jedynie także dla zewnętrznych, dezynfekcyjnych celów w wypadku gdy nie dysponujemy innym lekiem. Narkotyki, alkohol, ekstrementy używane są jako środki (leki) doustne w terapiach pochodzących z czarnej magii i służą także jako rodzaj komunii z siłami demonicznymi stąd nie są polecane jako leki wewnętrznie stosowane w terapiach duchowych! Zażywanie alkoholu czy innych narkotyków, także ekstrementów zatruwa wątrobę, mózg i świadomość (Ćittam) i wymaga intensywnej kuracji odtruwającej oraz neutralizującej niekorzystne uboczne efekty duchowe!

SZKOŁA UZDRAWIANIA

Praktyki duchowej psychoterapii i psychoedukacji; szeroko pojęte doskonalenie umysłu, leczenie potęgą oddechu, sztuka afirmacji i autosugestii, twórczy dobrobyt, powodzenie i szczęście, magia twórczej wizualizacji; uzdrowienie bólu złamanych serc, rozwój duchowy uzdrowiciela, zastosowanie wibracji leczniczych mantramów (fraz dźwiękowych); sztuka odprężania i relaksacja, transcentendalne techniki uzdrawiania. Potęga umysłu, mowy, magnetyzmu, myśli, dźwięku, wszystko w służbie samopomocy i samoleczenia. Starożytne receptury rszich i suflch. Tworzenie Kręgów Uzdrawiającej Mocy (Bhai-ćakram). Duch Święty (Ćaitanja) i charyzmatyczne uzdrawianie duchowe w religiach świata. Sztuka modlitwy wstawienniczej, prośby i intencje dla chorych i umierających. Tradycyjne inicjacje w Świadomość Mistrza Uzdrowienia (Guru Bhaiszadźja). Tajemna Moc Widura (Lapis Lazuli).

Bhaiszadźja Joga rekomendowana jest w szczególności absolwentom wschodnich systemów uzdrawiania i holistycznego leczenia rodem z Indii, Tybetu, Chin i Japonii. Joga Uzdrowienia stanowi najstarszy i najbardziej źródłowy system inicjacyjny służący rozwojowi potencjału leczącej mocy. Osoby, które ukończyły rozmaite kursy Doskonalenia Umysłu, Polarity, Reiki, Masażu Maori, Sziat-su, Do-In, Rebirthingu czy też zapoznały się głębiej z podstawami chińskiej czy tybetańskiej medycyny naturalnej, a chciałyby potraktować Starożytną Sztukę Uzdrawiania jako własną ścieżkę wewnętrznego rozwoju mogą uczynić to poprzez uczestnictwo w praźródle tych wszystkich systemów, jakim jest Joga Uzdrowienia Guru Bhaiszadźji zwanym też Buddą Medycyny, Archaniołem Rafałem.

Dikszan - przekaz inicjacyjny stanowi wprowadzenie w uzdrawiające praktyki Krainy Doskonałego Zdrowia Guru Bhaiszadźja (Archanioła Rafaela) oraz błogosławieństwo dla ich wykonywania i pogłębiania z korzyścią dla siebie i dla innych. Przekaz Mocy Uzdrowienia można otrzymać wyłącznie podczas przynajmniej dwudniowych (weekendy) warsztatów Jogi Uzdrowienia. Warto pamiętać, iż zarówno system buddyjskiego uzdrawiania (jak Reiki) czy system chrześcijańskiego uzdrawiania są ledwie strzępami tej starożytnej, siedmio-stopniowej, tradycyjnej Jogi Zdrowia i Długowieczności Bhaiszadźji - Rafaela. Otworzyć serce i umysł, aby przyjąć boską wszystkouzdrawiającą potęgę, to ledwie pierwszy krok.

Bhaiszadźja Pudźa (Ceremonia Uzdrawiania) dana jest jako sztuka przywoływania wszystko- leczącej Mocy Boga i stanowi fundament wewnętrznego działania wszystkich osób praktykujących tę szczególną formę jogi przekazywanej przez Światło Himalaya. Duchowe ćwiczenia i praktyki uzdrawiające służą przywróceniu harmonii w ciele i umyśle człowieka, wytwarzając stan dobrego zdrowia i pomyślności na każdym planie psychofizycznej jednostki ludzkiej. Joga oznacza pojednanie wszystkich części i aspektów ludzkiej osoby w jedną całość. Joga Zdrowia i Długowieczności to synchronizacja wszystkich organów psychicznych i fizycznych ludzkiej osoby tak pomiędzy sobą wzajemnie jak i z Wielkim Duchem i Życiem Uniwersalnym.

Sztuka duchowego uzdrawiania opiera się o metody stosowane przez duchowych Uzdrowicieli ludzkości we wszystkich epokach i we wszystkich tradycjach duchowych, szczególnie w tych, które wywodzą się z kultury indoeuropejskiej obejmującej Hindusów (Indoariów), Słowian, Bałtów, Persów, Celtów, Germanów, Greków, Rzymian. My, Indoariowie u swego prehistorycznego korzenia, zawsze powinniśmy pamiętać o tęsknocie duszy kierującej nas ku naukom i praktykom wedyjskim, gdzie nasze źródło i nasz duch. Prawa i zasady rządzące duchowym uzdrowieniem są przekazywane na warsztatach Bhaiszadźja Jogi tak, aby można je było stosować praktycznie w swoim własnym życiu.

Celem Bhaiszadźja Samadź (Bractwa Uzdrowicieli) jest przebudzenie ludzkości do głębszego urzeczywistnienia potężnej mocy Ducha Świętego (Brahmanah) dla leczenia, tak ażeby osiągnąć doskonalszy stan fizycznego, psychicznego i duchowego zdrowia, a także wyższy poziom wypełnienia praw Boga (Brahman). Podstawową zasadą w tej formie jogi jest to, że dusza (purusza, czysty klejnot) jest Boskim Oddechem (Brih): ona oczyszcza, ożywia i uzdrawia narzędzia, poprzez które funkcjonuje.

Misją członków Bhaiszadźja Samadź jest niesienie pomocy chorym i umierającym, wszystkim, którzy ugrzęźli w bagnie uciążliwości i negatywności (kleśa). Podstawową pracą jest skuteczne pomaganie samemu sobie zawsze, kiedy tylko zachodzi taka potrzeba. Eliminacja wjadhi, cielesnej bądź psychicznej choroby czy dolegliwości, oznacza podstawową pracę w duchowym rozwoju ludzkiej jednostki na ścieżce uzdrawiania. Uzdrowiciel musi rozwinąć wielką postawę Karuńa, Współczucia i Miłosierdzia do cierpiących osób będących w bólu i niedoli.

Świadome umieranie jest częścią leczniczego procesu duszy, a hospicyjne pomaganie umierającym w ich drodze ku wieczności jest częścią uzdrowicielskiej pracy Bhaiszadźja Samadź. Praktyki te zwane są Sztuką Długowieczności i Wiecznej Młodości, a także Sztuką Świadomego Opuszczania Ciała. Bhaiszadźja Jogaprzekazuje kompletny wykład nauk i praktyk umierania jaki spotkać można w Indii i Tybecie.

Uzdrawiająca duchowa moc jest Wodą Życia (APANAH, Śiwambhudhara), magnetyczną siłą, która dostraja nas do stanu wewnętrznej harmonii i piękna (Sundaram), dobrego zdrowia psychicznego i somatycznego, przynosząc pomyślność, przyjemność i powodzenie oraz dobrobyt i sukces jako uboczne efekty procesu uzdrawiania. Długowieczność i brak chorób oraz dolegliwości to owoce należytej i głębokiej praktyki Bhaiszadźja Jogi kultywowanej z należytym zaangażowaniem i oddaniem.

Praktyka skupiania się w Świetle Bożego Ducha, które neutralizuje wszelkie chorobogenne stany przeciwieństw i dwoistości, a także scala i oczyszcza całą psychosomatyczną osobę ludzką jest fundamentem wszelkich ćwiczeń tej Jogi. To krystalicznie czyste i jasne Światło Ducha Świętego zwane jest URNA (Światło Życia) i kontemplowane w dwupłatkowym lotosie pomiędzy brwiami, na poziomie oczu, gdzie wewnątrz jednoczą się obrazy z obu gałek ocznych. Jest to jakby jedność widzenia w Świetle Ducha.

Misterium Imienia i wibracja dźwięku, sztuka leczniczego oddychania wazowego, afirmatywna modlitwa ochronna, kontemplacja wywołująca stan błogości i ekstazy szczęśliwej i spokojnej radości (bhawanija), skupienie w ośrodkach będących generatorami mocy uzdrawiania - wszystko to tylko zarys podstaw praktykowania Jogi Uzdrowienia. Tradycyjnie praktykuje się oczyszczanie ośrodków energii (ćakramów) i aury subtelniejszych ciał psychicznych.

W ramach studiów wedyjskich nad duchowym uzdrawianiem istnieje też praktyczna nauka usuwania niepożądanych wpływów zwana potocznie egzorcyzmem, który wykonuje się tak dla osób jak i dla potrzebujących tego miejsc. Praktykuje się też uzdrawianie zwierząt, roślin, miejsc i miejscowości, a nawet całego kraju, kontynentu i planety - Matki Ziemi.

Zasadnicza działalność Bhaiszadźja Samadź opiera się na:
  • Pracy warsztatowej w formie 2-3 dniowych spotkań członków Bractwa Uzdrowicieli obojga płci w celu utrzymywania wspólnej praktyki i pracy nad sobą dla samouzdrowienia;
  • Indywidualnej i grupowej praktyce samouzdrawiania i uzdrawiania innych, z pomocą serii ćwiczeń uzdrawiających dla każdego z kolejnych stopni inicjacyjnej ścieżki;
  • Prowadzeniu Bhaiszadźja Pudża (Uzdrawiającego Rytuału) w intencji pomocy cierpiącym, chorym i umierającym (zawsze na ich wyraźne życzenie), a także w intencji kraju lub całej planety i zamieszkujących ją istot;
  • Gromadzeniu i propagowaniu metod duchowego uzdrawiania ponad różnicami światopoglądowymi czy religijnymi dla wspólnego dobra całej ludzkości;
Członkiem Bhaiszadźja Samadź może zostać każda osoba w pełni świadoma podejmowanej pracy, niezależnie od narodowości, wyznania, płci czy też zaangażowania w jakikolwiek system praktyk duchowych. Jedynym warunkiem jest otwartość serca i umysłu pozwalająca wyrazić się chęci praktykowania płynącej z głębi duszy.

Wedyjska wiedza medyczna znana jako Ajurweda została przekazana ludziom przez Dhanwantari'ego, anielskiego doktora w Niebiosach, który przekazał ją na ziemi jako anioł objawiciel czterem mędrcom - medykom o pięknych imionach: Suśruta, Ćaraka, Aitreja i Wagbhata. Ryszi Suśruta, jak głosi legenda, zwany był w Grecji Hipokratesem. Dlatego Joga Uzdrowienia polecana jest w szczególności wszystkim medykom i medycznym służbom pomocniczym jako duchowa droga życia poświęconego pomaganiu cierpiącej ludzkości i uwalnianiu jej od tych cierpień w świadomy sposób. Przysięga Rszi Suśruta czyli Przysięga Hipokratesa jest podstawą pracy wszystkich medyków czyli uzdrowicieli.

Z Jogi Uzdrowienia zaczerpnięto wiele metod współczesnej medycyny psychosomatycznej i psychoterapii. Metoda Gestalt wraz ze swym "gorącym krzesłem", trening asertywności, techniki bioenergetyczne (m. in. Lowen), trening autogenny Schultza (autosugestywna relaksacja), postępująca relaksacja Jacobsona (tensje i rozluźnienia poszczególnych mięśni, jogoda), grupy poznawcze, psychodramy, psychologia procesu, trening twórczej ekspresji, metoda tzw. "lustra", nauka o afirmacjach, rebirthing - wszystko to są wyrwane z kontekstu techniki Jogi Uzdrowienia, które zostały przeszczepione do medycyny jako skuteczne środki terapeutyczne. Możesz poznać je prosto ze źródła, z którego pochodzą, którym jest faktycznie joga. Możesz zapoznać jogę jako medycynę psychosomatyczną, a w szczególności jako system prewencyjnej psychoedukacji. Łatwiej zapobiegać niż leczyć, a lecząc łatwiej, gdy pamiętamy o duchowej esencji (Sai/n) ludzkiej istoty.


Wszystkich chcących pogłębiać wiedzę 
o Jodze Uzdrawiania Bhaiszadźja zapraszamy na warsztaty



© Wszelkie prawa do publikacji zastrzeżone przez: ajurweda.blogspot.com


1 komentarz: